Ήταν στραβό το…κλίμα για το εμπόριο και τις επιχειρήσεις, ήρθαν και οι κινητοποιήσεις των φορτηγών δημόσιας χρήσης για να …δέσει το γλυκό. Το «χειρόφρενο» των οδηγών και τα μπλόκα σε πόλεις και εθνικές οδούς καταφέρνουν ένα ακόμα πλήγμα στις ελληνικές εξαγωγές και δη εκείνες των αγροτικών προιόντων και τροφίμων. Από τη μια οι μεταποιητικές επιχειρήσεις αδυνατούν να παραλάβουν πρώτες ύλες, από την άλλη όσες έχουν προλάβει να τις παραλάβουν και επεξεργαστούν αδυνατούν να διακινήσουν τα τελικά προϊόντα τους. Σε κάθε περίπτωση, το αποτέλεσμα είναι οι πολυπόθητες και τόσο απαραίτητες παραγγελίες από το εξωτερικό να «τρέχουν», χωρίς όμως οι επιχειρήσεις να είναι σε θέση να τις εξυπηρετήσουν, με ό,τι αυτό συνεπάγεται (ρήτρες συμβολαίων, κίνδυνος ακύρωσής τους, υποβάθμιση της ήδη χαμηλής αξιοπιστίας των ελληνικών επιχειρήσεων στο εξωτερικό).
ΠΕΜΕΤΕ: Καταστροφή για τον αγροτικό κλάδο και τις εξαγωγές
Για καταστροφή των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων και του αγροτικού κλάδου της χώρας σε περίπτωση που συνεχιστούν οι κινητοποιήσεις των φορτηγών δημοσίας χρήσης κάνει λόγο η Πανελλήνια Ένωση Μεταποιητών- Τυποποιητών- Εξαγωγέων Επιτραπέζιων Ελιών (ΠΕΜΕΤΕ).Τ
Την ίδια στιγμή, παραθέτει και τα άκρως ανησυχτικά στοιχεία 7μήνου των ελληνικών εξαγωγών- στοιχεία που, όπως σημειώνει, δίνουν μια εικόνα... ασθενούς στην εντατική, με την κατακόρυφη πτώση των εισαγωγών να "σώζει" το εμπορικό έλλειμμα.
Η ΠΕΜΕΤΕ επισημαίνει ότι «από τις κινητοποιήσεις πλήττονται ιδιαίτερα τα αγροτικά προϊόντα και τρόφιμα, για τα οποία κάθε ημέρα καθυστέρησης συνεπάγεται αλλοίωση της ποιότητας, φθορά και εν τέλει καταστροφή με πολλαπλές επιπτώσεις για την αγροτική παραγωγή και τις ελληνικές εξαγωγές, ενώ οι ελληνικές μεταποιητικές επιχειρήσεις αδυνατούν να παραλάβουν πρώτες ύλες και να εξάγουν τα προϊόντα τους, καθυστερώντας έτσι τις συμφωνημένες παραδόσεις με υψηλό οικονομικό κόστος (ρήτρες συμβολαίων), ενώ παράλληλα βρίσκονται μόνιμα εκτεθειμένες στον κίνδυνο των ακυρώσεων των συμβολαίων από τις ήδη επιφυλακτικές αγορές του εξωτερικού».
η ΠΕΜΕΤΕ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου, καθότι «η εξαγωγική, παραγωγική και εμπορική δραστηριότητα της χώρας κινδυνεύει να συρρικνωθεί, δεχόμενη ένα ακόμη πλήγμα σε μια χρονική στιγμή που έχουν σχεδόν εξαντληθεί όλες οι προσπάθειες για επιβίωση», ενώ κάνει λόγο για «ακραίες συμπεριφορές για την εκβιαστική ικανοποίηση αιτημάτων που καθιστούν όμηρους άλλους κλάδους της ελληνικής οικονομίας, με αρνητικές συνέπειες στην ανταγωνιστικότητα, στην απασχόληση και στην κοινωνία».
Η ΠΕΜΕΤΕ ζητάει την ματαίωση κάθε κινητοποίησης ως «ένδειξη υπευθυνότητας και κοινωνικής ευαισθησίας» και απευθύνει έκκληση στους αρμόδιους κυβερνητικούς φορείς να αποκαταστήσουν και να διασφαλίσουν την ομαλότητα των ελληνικών εξαγωγών. Αίτημα στο οποίο συνηγορεί και η κα Σακελλαρίδη, η οποία τάσσεται «υπέρ των ανοιχτών δρόμων του εμπορίου και της άμεσης επίλυσης του προβλήματος που έχει προκύψει με τους ιδιοκτήτες φορτηγών ΔΧ».
Τέλος, υπογραμμίζεται από την ΠΕΜΕΤΕ ότι «με ζητούμενο τη βιωσιμότητα των ελληνικών εξαγωγικών επιχειρήσεων αγροτικών προϊόντων που αποτελούν σημαντικό πυλώνα στη στρατηγική εξόδου από την κρίση, κάθε αποκλίνουσα συμπεριφορά οδηγεί με μαθηματική ακρίβεια στην οικονομική εξαθλίωση των επιχειρήσεων, πλήττοντας την απασχόληση και την ήδη κλονισμένη αξιοπιστία της χώρας και των επιχειρήσεών της διεθνώς».
Αξίζει να σημειωθεί ότι την ίδια ώρα συνεχίζεται η μεγάλη μείωση των εισαγωγών, συνολικά 20,2% το 7μηνο του 2010 (στα 23,16 δις ευρώ, από 29 δις ευρώ το 7μηνο του 2009).
«Από τη μία πλευρά προκύπτει βελτίωση του εμπορικού ισοζυγίου, με το έλλειμμα να διαμορφώνεται στο 29,32%, από 20,5 δις το 7μηνο του 2009 στα 14,5 δις φέτος, αλλά από την άλλη πλευρά «λείπουν» περίπου 6 δις ευρώ από την ελληνική αγορά, με ό,τι αυτό συνεπάγεται σε είσπραξη φόρων, βιωσιμότητα επιχειρήσεων, κίνηση της αγοράς και αριθμούς απασχολούμενων», τόνισε η κυρία Σακελλαρίδη. Υπενθυμίζεται ότι οδικώς διακινείται το 43% των ελληνικών προϊόντων, σε αξία, ήτοι 20,56 εκατ. ευρώ ημερησίως.
ΣΕΒΙΤΕΛ: Απρόβλεπτες οι συνέπειες
Μεγάλα προβλήματα προκαλούν οι συνεχιζόμενες κινητοποιήσεις των αυτοκινητιστών φορτηγών αυτοκινήτων στην διακίνηση του ελαιολάδου και στην τροφοδοσία της εγχώριας αλλά και της διεθνούς αγοράς, υπογραμμίζει και ο ΣΕΒΙΤΕΛ.
Σε ανακοίνωσή του σημειώνει ότι σε μία ιδιαίτερα κρίσιμη για την εθνική μας οικονομία περίοδο, οι ελαιουργικές επιχειρήσεις δέχονται ένα ακόμα σοβαρό χτύπημα με απρόβλεπτες και δυσμενείς συνέπειες. Για το λόγο αυτό, άλλωστε, ο κλάδος της τυποποίησης και εξαγωγής ελαιολάδου ζητά από την Ομοσπονδία των σωματείων των αυτοκινητιστών αλλά και από τα συναρμόδια Υπουργεία να εντείνουν τις προσπάθειες τους προκειμένου να βρεθεί άμεσα, μία οριστική λύση στο πρόβλημα και να αποκατασταθεί η ομαλότητα στις συναλλαγές και στην διακίνηση των προϊόντων.
ΕΚΕ: Nα δοθεί λύση τώρα
Για ένα ακόμα εμπόδιο στον εξαγωγικό προσανατολισμό του κλάδου κάνει λόγο η Ένωση Κονσερβοποιών Ελλάδος με αφορμή τις τελευταίες κινητοποιήσεις των ιδιοκτητών φορτηγών Δ.Χ.
Με ανακοίνωσή τους οι κονσερβοποιοί σημειώνουν ότι οι επιχειρήσεις-μέλη της Ένωσης αδυνατούν πλέον να υλοποιήσουν τις εξαγωγικές τους συμβάσεις και καλούν την πολιτεία να δώσει λύση στο διαγραφόμενο αδιέξοδο.
Αναλυτικά η ανακοίνωση της ΕΚΕ έχει ως εξής:
“Την ώρα που η μόνη διέξοδος για την ανάπτυξη της χώρας είναι οι εξαγωγές, εμείς ακολουθούμε τον ανάποδο δρόμο. Τις εμποδίζουμε και στην πράξη τις ακυρώνουμε.
Μέρες τώρα, οι κονσερβοποιίες-μέλη της Ε.Κ.Ε. αδυνατούν στην πράξη να υλοποιήσουν τις εξαγωγικές τους συμβάσεις.
Ήδη οι δεκάδες των Containers που δεν μπόρεσαν να φορτωθούν γίνονται εκατοντάδες και οι πελάτες μας στο εξωτερικό, για μια ακόμη φορά, αναρωτιούνται αν πρέπει να προσβλέπουν σ’ εμάς σαν σοβαρούς συνεργάτες.
Απεργίες κατά καιρούς στα λιμάνια, απεργίες των γεωπόνων, απεργίες των ιδιοκτητών φορτηγών, μας οδηγούν στο απόλυτο αδιέξοδο. Την ίδια ώρα η Πολιτεία απαιτεί συνέπεια στις υποχρεώσεις μας….
Παρακαλούμε θερμά την Κυβέρνηση και τον αρμόδιο Υπουργό να δώσει λύση τώρα για να αποκατασταθούν οι εξαγωγές μας.”
Συναγερμός για τα σταφύλια
Την άμεση μεταφορά των οινοποιήσιμων ποικιλιών σταφυλιών από την ευρύτερη περιοχή του Δήμου Τυρνάβου που απειλούνται με καταστροφή λόγω της απεργίας των ιδιοκτητών φορτηγών δημόσιας χρήσης ζητά ο Νομάρχης Λάρισας κ. Λουκάς Κατσαρός.
Σε σχετική επιστολή που στέλνει στα Υπουργεία Αγροτικής Ανάπτυξης, Προστασίας του Πολίτη και Μεταφορών επισημαίνει το πρόβλημα που προέκυψε και ζητά τη λήψη των κατάλληλων μέτρων άμεσα, δεδομένου ότι το προϊόν είναι ευπαθές και οι παραγωγοί απειλούνται με σημαντική ζημιά.
Για το θέμα αυτό πραγματοποιήθηκε χθες σύσκεψη στη διεύθυνση Αγροτικής Ανάπτυξης της Νομαρχίας Λάρισας παρουσία του Αντινομάρχη κ. Κ.Σπανούλη ,του Διευθυντή Αγροτικής Ανάπτυξης κ. Δ.Ζδουκόπουλο καθώς και των προέδρων των Συν/σμών Τυρνάβου και Δαμασίου κ. Δ.Γεραποστόλου και Ι.Μουσιάρη, ενώ συμμετείχε και ο Υποψήφιος Περιφερειάρχης του ΛΑΟΣ κ. κ. Σ.Ροντούλης.
Στη σύσκεψη εκφράστηκε η επιτακτική ανάγκη για μεταφορά των οινοποιήσιμων ποικιλιών σταφυλιών από τις ευρύτερες περιοχές του Δήμου Τυρνάβου σε οινοποιεία της Αθήνας - Θεσσαλονίκης και Τρικάλων, συνολικής ποσότητας 8.600.000 kgr για τα οποία υπάρχουν συμβάσεις και ρήτρες για την παράδοση τους. Ακόμη επειδή το πρόβλημα είναι άμεσο ζητήθηκε από τα αρμόδια Υπουργεία και τις αστυνομικές αρχές η λήψη των κατάλληλων μέτρων προκειμένου να γίνει εφικτή η μεταφορά των προϊόντων διότι ήδη έχει αρχίσει η υποβάθμιση της ποιότητας τους και κάθε μέρα καθυστέρησης μιας ορισμένης ποσότητας καθίσταται ακατάλληλη για οινοποίηση και σε διάστημα το πολύ 15 ημερών όλη η ποσότητα των σταφυλιών θα είναι ακατάλληλη. Είναι φανερό, τονίστηκε τέλος ότι σε περίπτωση καταστροφής της παραπάνω ποσότητας θα κινηθούν διαδικασίες αποζημίωσης των παραγωγών με ότι αυτό συνεπάγεται
ΠΣΕ: «Καρδιογράφημα» με έντονες διακυμάνσεις οι εξαγωγές
Τα στοιχεία άλλωστε του Πανελλήνιου Συνδέσμου Εξαγωγέων (ΠΣΕ) και του Κέντρου Εξαγωγικών Ερευνών και Μελετών επιβεβαιώνουν την κρισιμότητα της κατάστασης των ελληνικών εξαγωγών, που σημειώνουν έντονα σκαμπανεβάσματα την τρέχουσα χρονιά. Όπως δήλωσε η πρόεδρος του ΠΣΕ, Χριστίνα Σακελλαρίδη, «η καταγραφή των εξαγωγικών στοιχείων από μήνα σε μήνα προσομοιάζει στην παρακολούθηση της κίνησης μονών-ζυγών αυτοκινήτων σε έναν ιδιότυπο δακτύλιο». Τον Ιανουάριο του 2010, διαφάνηκε η τάση ανακοπής της συνεχούς πτωτικής πορείας που ακολούθησαν οι ελληνικές εξαγωγές όλο το 2009, με οριακή αύξηση 0,9%. Ο Φεβρουάριος ήταν έντονα πτωτικός (-14%) και ακολούθησε ένα δίμηνο ανάκαμψης (+16,5% τον Μάρτιο και +4,7% τον Απρίλιο). Η ανοδική κίνηση διακόπηκε τον Μάιο (-5,8%), για να συνεχιστεί τον Ιούνιο, οπότε και οι εξαγωγές αυξήθηκαν κατά 10,6%. Ωστόσο, ο περασμένος Ιούλιος αποδείχθηκε ουσιαστικά μήνας στασιμότητας, καθώς η αξία των εξαγωγών αυξήθηκε κατά 0,03%.
Σύμφωνα με την κυρία Σακελλαρίδη «παρακολουθούμε ένα «καρδιογράφημα» των εξαγωγών, με έντονες αρρυθμίες. Απαιτείται η άμεση προώθηση δραστικών μέτρων, με λογική fast track, ανάλογης αυτής που εισηγείται η κυβέρνηση για την προσέλκυση ξένων επενδύσεων. Σε διαφορετική περίπτωση η ελληνική οικονομία θα απωλέσει έναν από τους βασικότερους πυλώνες για την ανάκαμψη της».
Συνολικά, οι εξαγωγές στο επτάμηνο Ιανουαρίου-Ιουλίου 2010 αυξήθηκαν μόλις κατά 1,8% σε σχέση με το αντίστοιχο επτάμηνο του 2009 (σε 8.648 εκατ.€ από 8.492 εκατ.€), αλλά αν εκφραστούν σε δολάρια προκύπτει μηδενική μεταβολή.
ΠΗΓΗ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου